Zorginkoopbeleid 2021: door COVID-19 mogelijk meer aanpassingen

Zorgverzekeraars publiceren uiterlijk 1 april volgens regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hun zorginkoopbeleid voor 2021. Ze geven daarin aan dat zij op dit moment nog niet goed kunnen inschatten of – en zo ja, in hoeverre – de corona-uitbraak gevolgen heeft voor de zorginkoop voor 2021. Mogelijk leidt dit gedurende 2020 nog tot aanpassingen van het zorginkoopbeleid.

Wij vinden dit gezien de omstandigheden begrijpelijk. Als aanpassingen nodig zijn, verwachten wij dat deze tijdig, op de juiste plek en goed gemotiveerd gedaan worden, zoals in onze regels staat. Zo borgen we dat het contracteerproces transparant blijft.

In het zorginkoopbeleid omschrijft zorgverzekeraar onder andere de fases van de zorginkoop, de minimumeisen waaraan zorgaanbieders moeten voldoen voor een contract en het kwaliteitsbeleid dat de zorgverzekeraar hanteert bij de zorginkoop. In het zorginkoopbeleid vermeldt de zorgverzekeraar op welke wijze hij  bereikbaar is voor vragen. Bij vragen over consequenties van de crisis, kunnen aanbieders met hen contact opnemen.

Author: Nederlandse Zorgautoriteit

Wat kost een behandeling bij de tandarts of een bezoek aan de huisarts? En wie controleert of zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan de wet houden? In Nederland is er een organisatie die tarieven in de zorg vaststelt en toezicht houdt op zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dat is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *