Voorlichtingscampagne apothekers rondom goede voorbereiding doet Amsterdam aan

Vandaag is op het Leidseplein in Amsterdam een speciale  voorlichtingscampagne van apothekers van start gegaan. De geneesmiddelenexperts gaven Amsterdammers informatie over een goede medicijnvoorbereiding van hun vakantie. In een speciaal ingerichte bus kregen vakantiegangers advies over medicijngebruik en vakantie. “Een noodzakelijke campagne”, zegt Jan Smits, voorzitter van de KNMP, de beroepsorganisatie van apothekers. “Veel  medicijngebruikers bereiden zich onvoldoende voor op hun vakantie wat tot ernstige gezondheidssituaties kan leiden. Jaarlijks vinden er 16.000 ziekenhuisopnames plaats door verkeerd medicijngebruik terwijl de risico’s met eenvoudige hulpmiddelen verkleind kunnen worden, en daar willen wij als betrokken zorgverleners de medicijngebruiker bij helpen, juist nu de vakantieperiode in aantocht is.”  Zie  Regionale TV Amsterdam

Medicijnpaspoort

Een van de hulpmiddelen die vanmiddag meegegeven werd aan medicijngebruikers is het medicijnpaspoort. Patiënten kunnen dit paspoort door hun eigen apotheker laten invullen en is een must om bij je te hebben als je op vakantie gaat. Het document geeft een helder overzicht van alle medicijnen die een patiënt slikt. Dat niet alle medicijngebruikers op de hoogte zijn van het bestaan van dit document blijkt wel uit resultaten van een onderzoekspoll afgelopen maand op  www.apotheek.nl. Meer dan 7000 mensen deden hieraan mee. Ruim 60% van de bezoekers die reageerden, slikt medicijnen en meer dan 40% is niet bekend met het bestaan van het medicijnpaspoort.

Voorlichting

Naast informatie over het medicijnpaspoort en het uitdelen van een checklist  voor het samenstellen van een complete reisapotheek, beantwoordden de apothekers ook vragen over hoe om te gaan met medicijnen tijdens de reis en op de bestemming. Apotheker Peter Sollie uit Amsterdam: “Er was hier een meneer die vertelde dat hij  vorig jaar problemen had met de douane omdat hij insuline en bijbehorende injectiespuiten bij zich had. Ik heb hem verteld dat hij een Internationaal medicijnpaspoort bij zijn apotheek kan vragen. Hierop staat ook in het Engels vermeld dat hij deze medicijnen gebruikt en dat zou geen problemen mogen geven bij de douane.”

Marleen Brouwer is apotheker in Amersfoort en kreeg een meneer te spreken die binnenkort naar Thailand vertrekt en die pijnstillers gebruikt die onder de Opiumwet vallen. “Ik heb hem geadviseerd om contact op te nemen met de ambassade voor een verklaring. Deze medicijnen mogen namelijk niet zomaar de grens over. Als het een vakantie betreft binnen de Schengenlanden, is een Schengenverklaring die door de arts wordt ondertekend voldoende, maar buiten de Schengenlanden zijn de regels anders  en zijn er vaak verklaringen van de ambassade of het consultaat nodig”, zegt Brouwer.

Aangezien de meeste bezoekers van de voorlichtingsbus toch de zon opzoeken deze zomer, werd er door de drie aanwezige apothekers veel informatie gegeven over wat te doen met medicijnen bij warm weer. Apotheker Ka Chun Cheung: “Sommige medicijnen hoeven bij zeer warm weer niet in de koelkast bewaard te worden, terwijl dit bij andere geneesmiddelen wel noodzakelijk is. Zetpillen bijvoorbeeld moeten gekoeld bewaard worden omdat er bij hoge temperaturen fysische veranderingen kunnen optreden en ze zelfs kunnen smelten. En veel mensen hebben we verteld dat ze hun vloeibare medicijnen in een verpakking van meer dan de officieel toegestane 100 ml wel in de handbagage mee mogen nemen, mits ze een verklaring van hun arts of apotheker hebben dat de medicijnen op hun naam staan. En dat is fijn, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het goed vriezen.”

Betrokken zorgverlener

“We zijn erg tevreden over deze eerste campagnedag, met zeer positieve reacties van mensen”, zegt Jan Smits. “We zien dat er bij mensen toch veel vragen leven over hun medicijngebruik. Niet alleen over medicijnen en vakantie, maar ook over bijvoorbeeld bijwerkingen of het gebruik van meerdere medicijnen tegelijkertijd. Toch zet de patiënt nog veel te weinig de stap naar hun apotheker om deze vragen te laten beantwoorden. Recent onderzoek heeft ons laten zien dat de meeste Nederlanders tevreden zijn over hun apotheek, maar dat ze vinden dat hij meer aandacht moet besteden aan medische voorlichting. Gelukkig pakken de apothekers deze voorlichtende rol steeds beter op. Zo vinden er vaker persoonlijke medicijngesprekken met patiënten plaats en zijn er initiatieven waarbij er aparte telefoonlijnen voor patiënten zijn die herhaalrecepten nodig hebben en waar de apotheker zelf aan de telefoon zit en dus actief informatie kan geven. Mede met deze campagne laten we zien dat de apotheker een zorgverlener is die betrokken is bij het welzijn van zijn patiënten en bij wie je het hele jaar door op een laagdrempelige manier naar binnen kan gaan om vragen te stellen en in gesprek te gaan over je medicijngebruik.”

Tournee

Niet alleen in Amsterdam zijn de apothekers deze week te vinden. Tot en met zaterdag trekt de bus door het land waarbij ook de vakantiegangers in Utrecht, Arnhem, Den Haag, Groningen en Eindhoven in gesprek kunnen met de apotheker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.