Verhoogde bloedsuikerspiegels en diabetes door geneesmiddelen

By | 28/10/2020

Verschillende geneesmiddelen kunnen verhoogde bloedsuikerspiegels (hyperglykemie) en diabetes veroorzaken. Meestal merkt de patiënt niks van de verhoogde bloedsuikerspiegel maar kan het wel nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. Tijdige herkenning en behandeling zijn daarom belangrijk.

Verhoogde bloedsuikerspiegels en diabetes

Verhoogde bloedsuikerspiegels en diabetes door gebruik van geneesmiddelen kan binnen een paar uur of weken, tot zelfs jaren na start van een geneesmiddel ontstaan.

In veel gevallen herstellen de klachten na stoppen van het geneesmiddel. Wanneer het niet wenselijk is de medicatie te stoppen, moet de verhoogde bloedsuikerspiegel of diabetes worden behandeld met leefstijlveranderingen, gewichtsafname en behandeling met geneesmiddelen (antidiabetica).

Artikel

Bijwerkingencentrum Lareb schreef een overzicht van verhoogde bloedsuikerspiegels en diabetes door geneesmiddelen.

Lareb
Author: Lareb

Lareb, het Nederlands Bijwerkingencentrum, is het Nederlandse kenniscentrum op het gebied van geneesmiddelenveiligheid. Elke melding van een bijwerking van een geneesmiddel of vaccin wordt zorgvuldig geanalyseerd en komt terecht op één centraal verzamelpunt: onze databank. Zo bewaakt Lareb de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins in heel Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *