Risico’s pijnstillers groter dan gedacht

pijnstillerDe kennis over pijnstillers als paracetamol en ibuprofen blijft onder de maat. Ook bij chronisch zieke patiënten. Meer dan de helft van de consumenten geeft onjuiste antwoorden op essentiële vragen over het juiste gebruik van pijnstillers.

De kans op verkeerd gebruik van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsschade neemt daardoor toe. Persoonlijk advies bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen is dan ook noodzakelijk.

Zelfzorg

Zelfzorggeneesmiddelen zijn verkrijgbaar zonder recept en bedoeld voor gebruik bij kleine kwalen. Ze zijn relatief veilig bij het juiste gebruik. Maar consumenten lezen niet altijd de bijsluiter en de meesten vragen ook geen advies terwijl dat wel nuttig zou zijn.

Drogist

De drogistenbranche vindt het erg belangrijk dat bijvoorbeeld pijnstillers veilig en juist gebruikt worden en heeft het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) opdracht gegeven onderzoek te doen hoe consumenten en patiënten omgaan met pijnstillers als paracetamol en ibuprofen. Deze Pijnpeiling is nu voor de derde keer op rij gehouden. Aan dit onderzoek deden overwegend chronisch zieke patiënten mee.

Opmerkelijke resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 60% pijnstillers regelmatig gebruikt, bijna een kwart dagelijks paracetamol slikt en ruim 10% dagelijks een ontstekingsremmende pijnstiller als ibuprofen neemt. Opvallend is dat ook chronische patiënten hun kennis over pijnstillers overschatten en de risico’s onderschatten. Een duidelijke meerderheid denkt namelijk veel te weten over pijnstillers, maar bij doorvragen blijkt:

  • Meer dan de helft geeft verkeerde antwoorden op essentiële vragen over het juiste gebruik van pijnstillers
  • Slechts 1 op de 3 consumenten weet de maximale dagelijkse hoeveelheid ibuprofen 200 mg
  • Ruim 55% weet niet of iemand van 70 jaar veilig ibuprofen kan slikken wat niet het geval is
  • 25% weet niet of een kind tot 15 jaar dezelfde hoeveelheid paracetamol mag slikken als een volwassene

Gezondheidsschade

Ruud Coolen van Brakel, directeur IVM: “Gebrek aan kennis kan leiden tot onbedoeld verkeerd gebruik en tot gezondheidsschade. Het probleem is groter en hardnekkiger dan we dachten. Nu blijkt dat ook chronische patiënten hun kennis overschatten en de risico’s onderschatten. We zien ook dat de meeste mensen geen advies vragen bij aankoop van zelfzorggeneesmiddelen. Terwijl het juist noodzakelijk is dat ook patiënten bij de terhandstelling advies vragen en ook persoonlijk advies krijgen”.

Persoonlijk advies nodig

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten en patiënten het waarderen als ze ongevraagd advies krijgen van de drogist. Ruim 80% vindt het ook belangrijk dat ze goed advies krijgen over zelfzorggeneesmiddelen. En als mensen zelf advies vragen aan de drogist, dan is men daar (zeer) tevreden over.

Centraal Bureau Drogisterijbedrijven

Marten Hummel, directeur Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD): “Drogisten geven verantwoorde zorg en vinden het belangrijk dat klanten zelfzorggeneesmiddelen op de juiste manier gebruiken. Er is in de winkel altijd een (assistent)drogist aanwezig voor het geven van persoonlijk advies over het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen zoals pijnstillers. Maar kennelijk zijn de consumenten zich niet altijd bewust van de risico’s van zelfzorggeneesmiddelen en overschatten zij hun kennis daarvan. Daarom gaan drogisten actief en ongevraagd risicowaarschuwingen geven bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen”.

Kennistest

Om de consument en patiënt goed te informeren organiseert de drogisterijsector publiekscampagnes. In de week van 11 november 2019 staat ‘Pijn en pijnstillers’ centraal. Alle drogisterijbedrijven aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg besteden in de eigen media en op de winkelvloer aandacht aan het thema. Op de www.erkendspecialistinzelfzorg.nl kunnen gebruikers zelf de kennis over pijnstillers testen.

Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik
Author: Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik

Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik heeft een breed pakket van producten en diensten voor zorginstellingen, zorgverleners, zorgverzekeraars en bedrijven, overheden, patiënten-, belangen-, en beroepsorganisaties. Producten en diensten waarmee we onze missie proberen te volbrengen: zorgen voor een goed, veilig, en betaalbaar medicijngebruik in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *