Preferentienieuws: Sandoz grote winnaar

Gisteren, dinsdag 17 november, is de taxe van december openbaar gemaakt en de uitslag van de CZ aanbesteding bekend gemaakt. De verdere prijsverlagingen van reeds preferent aangewezen producten bij zorgverzekeraars Menzis en UVIT laat zien dat er nog steeds lucht zit in “oud preferent”.

De nieuwe prijsdalingen zorgen voor een verdere besparing van om en nabij de 26.000.000,- euro in de zorg. Het product wat de grootste daling veroorzaakt in euro’s is de Fentanyl pleister, bijvoorbeeld de FENTANYL MATRIX SANDOZ PLEISTER 100MCG/UUR zakt van € 54,90 naar € 38,55.

De vraag die Marketwatcher zich nu openlijk stelt is hoe IDEA van Achmea er na deze verdere prijsdaling uit gaat zien. Wordt nu al de vastgestelde pakjes prijs van 2,40 naar beneden bijgesteld of gaat Achmea voor hetzelfde product miljoenen meer op tafel leggen? Word vast vervolgd!

Hier onder het aantal preferent aangewezen producten per label op een rijtje;

Sandoz 13, Accord Healthcare 13, Centrafarm 12, Apothecon 11, Focus Farma 10, Mylan 9, Pharmacin 8, Actavis 6, en als hekkensluiter Pharmachemie met 2 producten.

Auteur: Marketwatcher

© ApothekersNieuws 2009, op dit artikel rust copyright.

14 thoughts on “Preferentienieuws: Sandoz grote winnaar

  1. Peter Sollie

    De vraag die Marketwatcher eigenlijk zou moeten stellen is: Hoeveel apotheken zullen bij deze prijsdalingen en onaangepast tarief nog blijven bestaan en als ze nog kunnen overleven, de zorg kunnen leveren die nu geleverd wordt!

  2. Marketwatcher

    Hier kunnen we kort in zijn.

    De zorg van voor het preferentie beleid is in de huidige situatie ondenkbaar.

    De huidige prijsdaling kost de gemiddelde Apotheek in Nederland 13.000 euro omzet (lees winst).

    De huidige prijsdaling kost Mediq met haar 200+ eigendoms apotheken minimaal 3.000.000,- euro.

    Verder moeten we niet alleen de vraag stellen hoeveel apothekers vallen er om, maar ook de vraag stellen welke groothandel houd dit nog vol en welke leverancier houd dit nog vol.

    Deze maatregelen vragen er om, om de zorg vaarwel te zeggen en te gaan denken hoe we kunnen snijden in de kosten om te overleven.

    Word vervolgd.

  3. Rik de Ruiter

    “De verdere prijsverlagingen van reeds preferent aangewezen producten bij zorgverzekeraars Menzis en UVIT laat zien dat er nog steeds lucht zit in “oud preferent”.”:
    Wat nog eens aangeeft dat het een schande is dat groothandel en generiekboer de apotheker laten betalen voor het in huis halen van de preferente middelen en vervolgens met korting afleveren (clawback en te laag tarief). Niet meer doen dus!

  4. Herbert Klaij

    Wanneer worden we nou wakker?
    Het kan gewoonweg niet!
    Apothekers sluit de rijen, want dat doen we nog steeds niet. Ook al ben je “zelfstandig” apotheker als je het Mosadex/Napco model omarmt ben je vrijwillig lid van een keten. Teken niet uit ANGST, je staat niet alleen.

  5. Hans Wasmann

    Waar kan de “apotheker” de “nieuwe” tax-prijs zien,die je rond het einde van de maand pas
    krijgt van je software-house.Prijsdalingen
    zijn dan een beetje op te vangen.
    De LP-zorgverzekeraars krijgen dan echt ” waar”
    van onze duurdere inkoop!
    bv. terbinafine 24,95 naar 4,24
    enz
    enz
    wederom een lange lijst volgens de KNMP/Z- index dd 18112009

  6. Jaap Uithof

    Het grote voordeel is dat we nu wel meteen zullen kunnen zien hoe Achmea met zijn pakjesprijs omgaat. Als Achmea dit aangrijpt om de prijs te verlagen weten we meteen dat je niet voor IDEA in deze vorm moet tekenen.

  7. Jaap Uithof

    Oh ja, en dan nog dit: winnaar is in deze wel een heel relatief begrip. Voor meer achtergronden zoeken op Pyrrus overwinning. De moraal in het kort: “Nog één zo’n overwinning en ik ben verloren”

  8. Dick Verbrugge

    Preferentie beleid lijkt op schuiven van bonussen en kortingen via de achterdeur van, dit keer, de zorgverzekeraar.
    Gezien de uitspraak NZA, het verplicht tekenen van de contracten, lijkt een zorgverzekeraar overbodig. Er is nog maar één loket nodig, kan clearinghouse wel voor zijn rekening nemen. Er zijn immers toch geen inhoudelijke contracten meer.

  9. Nico Wierper

    Het is mij onbegrijpelijk dat nu ook Sandoz de strategie van de preferentie heeft verkozen. Ik zag ze altijd nog als partner van de apotheker. Zij waren 1 van de partijen in de markt die tegen de preferentie waren en voor een vaste vergoeding per pakje. Sandoz kiest er voor om de prijzen verder te vernietigen, waardoor als logisch gevolg de pakjesprijs wel verder zal gaan dalen.
    Sandoz bedankt, en welkom in de club van oervernietiger Ratiopharm.

  10. Dirk Medem

    Niet te snel collega ze hebben elke 3 maanden het recht de boel aan te passen en dat zullen ze dus pas na februari 2010 doen, want nu je toch moet tekenen… ik zou zeggen 10 euro cent per pakje hatsjikidee…

  11. Henricop

    Vreemd dat Sandoz nu ineens meedoet! Hebben ze soms bij Mediq verloren van TEVA in pakjesstrijd??
    of is er een betere verklaring?

    Verder verliezen we geen korting meer, die zat er al niet meer op deze producten. Gelukkig wel minder claw back betalen.

    Conclusie is op zijn minst ook dat mijn groothandel jarenlang wel erg weinig korting in mijn richting heeft overgemaakt of een hele slechte inkoper was.

    Pakjesprijs van 2,40 is nu veel te hoog en een ernstige overtreding van NZa beschikking. Apothekers gaan meer verdienen dan maximumtarief.
    Wel gek dat Menzis en CZ pakjesmodel om zeep helpen.

  12. Maris Veenhof

    De meeste (goedkope) preferente middelen worden gefabriceerd in India. Daar zijn extreem lage lonen en veel kinderarbeid. Om de verzekeraars te helpen met hun preferentiebeleid zullen de ministeries van buitenlandse zaken en ontwikkelingssamenwerking hun best moeten doen, India te blijven onderdrukken! Heel etisch … enne wel unicef blijven steunen hoor, unicef spatie jouw naam naar 3040. Is ook beter voor Ab Klink en de zijnen…

  13. C.v.Steensel

    Sandoz heeft blijkbaar gekozen om zich aan te sluiten bij Accord, Centrafarm en Apothecon en vol voor preferentie te gaan. Dit ten koste van de apothekers. En dan te weten dat ze naar buiten toe het IDEA model propageren. Schande!”.
    Waarom nu ineens, terwijl ze tot nu toe niet mee deden met de grote kermiscarroussel? Welke Agenda heeft Sandoz nu weer extra in de achterzak? Die van Ratio was vorig jaar duidelijk en persoonsgebonden, nu weet ik het niet. Hebben zij bij Achmea vast een voorschotje genomen op het zeer uitgebreide preferentie beleid en een hele grote “mand” op tafel gelegd?

  14. Britta Ammerlaan

    De conclusie van Henricop dat zijn groothandel jarenlang wel erg weinig korting in zijn richting heeft overgemaakt klopt als een bus. Ze waren echter een hele goede inkoper die de kortingen die nu zichtbaar worden in eigen zak staken.

    De dubbel rol die Sandoz speelt is niet nieuw. In Januari 2008 verlaagde ze voor de lol de prijzen voor simvastatine sterkt te verlagenomdat Ranbaxy de tender op enkele centen gewonnen had. Hiermee werd automatisch de voorraden in de apotheek minder waard. Het signaal dat Sandoz afgaf dat er ruimte in de prijzen was waarmee het startschot voor het preferentiebeleid gegeven. Ook in de tenders van juni 2008 en later boden ze volop mee.

    Voor de lol prijzen verlagen is later (mei 2009) nog een keer dik herhaald door PCH http://apothekersnieuws.nl/pharmachemie-frustreert-niet-alleen-preferentie-beleid/2850/
    wat de gemiddelde apotheek 12.000 Eur onnodig omzetverlies (=winstverlies)per jaar opleverde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *