NZa roept zorgaanbieders op patiënten niet te misleiden

De Nederlandse Zorgautoriteit waarschuwt zorgaanbieders die patiënten ongerust maken over hun zorgverzekering. We zien dat sommige zorgaanbieders mensen adviseren om over te stappen en ongerust maken als ze dit niet doen. Als zij hier niet mee stoppen, zullen wij maatregelen nemen. Dat kan leiden tot een boete.

Meldingen

De afgelopen weken zijn er meerdere voorbeelden in het nieuws gekomen van zorgaanbieders die patiënten waarschuwen om geen polis af te sluiten bij een bepaalde zorgverzekeraar. Wij hebben hier ook verschillende meldingen over gekregen. In zulke gevallen kan sprake zijn van misleiding. We roepen zorgaanbieders en zorgverzekeraars op om discussies over de zorginkoop niet over de rug van patiënten te voeren.

Voorbeelden

Voorbeelden van misleiding zijn zorgaanbieders die op hun website of op posters in spreekkamers subjectieve of eenzijdige informatie geven over een zorgverzekeraar. Hierdoor worden patiënten op het verkeerde been gezet.

We verwachten dat zorgaanbieders objectief en feitelijk informatie verstrekken over zorg en het al dan niet hebben van een contract met een verzekeraar. Als mensen vragen hebben over hun zorgverzekering, kunnen ze contact opnemen met de zorgverzekeraar. Die kan hen vertellen of ze volgend jaar terecht kunnen bij een bepaalde zorgaanbieder.

Soms kan het zijn dat de onderhandelingen met een bepaalde aanbieder nog niet rond zijn. Ook op de websites van zorgverzekeraars is deze informatie te vinden.

Author: Nederlandse Zorgautoriteit

Wat kost een behandeling bij de tandarts of een bezoek aan de huisarts? En wie controleert of zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan de wet houden? In Nederland is er een organisatie die tarieven in de zorg vaststelt en toezicht houdt op zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dat is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *