Nominaties Onco Care Challenge 2018 bekend

By | 17/09/2018

Onco Care Challenge 2018

In de lustrumeditie van de Onco Care Challenge 2018 heeft de jury drie inzendingen genomineerd. De inzendingen dingen mee naar de award voor het meest innovatieve idee ter verbetering van de zorg voor patiënten met kanker. In totaal zijn er 17 ideëen ingestuurd.

De winnaar van de Onco Care Challenge wordt op 21 november 2018 bekend gemaakt en ontvangt dit jaar een cheque van €10.000. De Onco Care Challenge is een initiatief van Sanofi Genzyme.

Genomineerde projecten

De drie genomineerde projecten omvatten uiteenlopende ideeën voor verbetering van de zorg voor mensen met kanker.

  • Eten met smaak bij chemotherapie
    Chemotherapie tast vaak de smaak aan, waardoor de patiënt geen eetlust meer heeft en kans op ondervoeding ontstaat. Samen met dieetkok Cees Neefjes bedacht seniorverpleegkundige Anita van der Meulen, werkzaam op het Oncologisch Dagcentrum van Stichting Ziekenhuizen West Friesland en Waterland in Hoorn, het idee om het smaakpaspoort van de patiënt in kaart te brengen. Op basis van het smaakpaspoort kan worden geadviseerd om bepaalde ingrediënten te gebruiken om eten voor de patiënt weer op smaak te brengen, zodat het eetgenot terugkomt.
  • Kanker heb je niet alleen
    Met het project ‘Kanker heb je niet alleen’ van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg richt uroloog Paul Kil zich op het betrekken van de partner van patiënten met prostaatkanker bij het proces van diagnose, begeleiding en follow up. Om dat proces goed te laten verlopen wil Paul Kil een instrument ontwikkelen, om patiënt en met name de partner bij te staan bij de moeilijkheden die ze in het proces tegen kunnen komen.
  • Fietslabyrint
    Kankerpatiënten die chemotherapie ondergaan, kunnen vaak niet deelnemen aan een bewegingsprogramma op het moment van toediening van de chemotherapie. Rianne Rooijakkers, oncologie verpleegkundige van het Elkerliek ziekenhuis in Helmond bedacht een idee om het bewegingsprogramma ook tijdens toediening te kunnen voortzetten. Het Fietslabyrint is een systeem waarmee patiënten interactieve fietstochten kunnen maken door steden en natuurgebieden. De fietsroutes worden getoond op een beeldscherm dat is aangesloten op een hometrainer of andere bewegingstrainer. Voortzetting van het bewegingsprogramma draagt bij aan het welzijn van de patiënt.

Beoordelingscriteria

Om de Onco Care Challenge te winnen, moet het beste idee aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het project een direct voordeel voor de patiënt hebben en een aantoonbare bijdrage aan de verbetering van de oncologische zorg bieden. Projecten die innovatief en creatief zijn én waarbij de patiënt centraal staat, zijn vaak het meest succesvol. De jury van de Onco Care Challenge bestaat uit vertegenwoordigers van ziekenhuizen, zorgverzekeraars en patiënten.

Pitch

Om de Onco Care Challenge 2018 in de wacht te slepen zullen de drie genomineerden hun project op de finale avond op 21 november a.s. in een pitch van tien minuten moeten presenteren aan de jury. Na beraad zal de jury de winnaar die avond bekend maken.

Over de Onco Care Challenge

Sinds 2014 stimuleert Sanofi Genzyme met de Onco Care Challenge oncologie en hematologie teams om hun innovatieve ideeën uit te werken. De wedstrijd is uitgegroeid tot een ware inspiratiebank en laat zien hoeveel goede ideeën er binnen de ziekenhuizen zijn.

Meer informatie over de Onco Care Challenge: www.OncoCareChallenge.nl.

Sanofi
Author: Sanofi

Sanofi is een internationaal farmaceutisch bedrijf dat zich bezighoudt met onderzoek naar, de ontwikkeling, productie en marketing van geneesmiddelen. Op dit moment is Sanofi wereldwijd het op twee na grootste farmaceutische bedrijf met een leidende positie in de nieuwe economieën. Sanofi heeft vestigingen in meer dan 100 landen. De geneesmiddelen van Sanofi zijn verkrijgbaar in meer dan 170 landen. Het bedrijf heeft ongeveer 110.000 medewerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *