Nefarma: ‘Kritiek op persberichten te zwaar aangezet’

Nefarma is het oneens met de conclusies van een onderzoek door Gezonde Scepsis dat een groot aantal persberichten van farmaceutische bedrijven niet door de beugel kan. Het onderzoek is onvoldoende zorgvuldig geweest met de toepassing en uitleg van de regelgeving en de jurisprudentie, oordeelt de vereniging. Daardoor is de kritiek te zwaar aangezet.

Informatie over nieuwe geneesmiddelen en behandelmogelijkheden van ziekten en aandoeningen kan patiënten en zorgverleners ondersteunen bij het kiezen van de beste therapie. Beursgenoteerde ondernemingen zijn daarnaast wettelijk verplicht tot het melden van nieuwswaardige informatie omdat die van invloed zou kunnen zijn op de koers van het aandeel van de onderneming. Deze aspecten zijn naar het oordeel van Nefarma onvoldoende meegewogen.

Gezonde Scepsis heeft in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bekeken of de berichten op websites van farmaceutische bedrijven een aanprijzende werking hebben en daardoor in strijd zouden kunnen zijn met het reclameverbod voor receptgeneesmiddelen gericht op het algemeen publiek. Over een fors aantal berichten oordelen de onderzoekers dat ze niet door de beugel kunnen. In die berichten zou de grens tussen informatieoverdracht en aanprijzing overschreden zijn. Om dit in de toekomst te voorkomen, beveelt Gezonde Scepsis onder andere een aanscherping van de bestaande richtlijnen van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame aan.

Naar het oordeel van Nefarma is de oordeelsvorming echter niet goed tot stand gekomen. Daardoor komt de aanbeveling in een merkwaardig licht te staan. De vereniging erkent dat het onderscheid tussen feitelijke en wervende informatie soms lastig is, maar dat is reden te meer om de criteria strikt te hanteren.

Nefarma vindt overigens wel dat bedrijven die onmiskenbaar grenzen hebben overschreden, hierop moeten worden aangesproken. Ze schaden de reputatie van de gehele sector. Een goed en helder (pers)bericht biedt feitelijke, onderbouwde informatie en is toegespitst op de behoeften van de doelgroep. Aanprijzende kwalificaties passen hier niet bij. Nefarma tekent daarbij aan dat de journalistiek in Nederland in de regel goed in staat is de waarde en relevantie van een bericht te toetsen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *