Nefarma, of eigenlijk de farma in geheel, kan nog veel leren van jonge, inspirerende mensen in de sector. Dat geluid weerklonk begin deze maand tijdens een bijeenkomst van een grote groep van deze jonge ‘farmaprofessionals’.
Jong Nefarma bijeenkomst 2 juli 2015.
Het was het eerst dat zo’n grote groep jonge medewerkers van tientallen geneesmiddelenbedrijven bijeen kwam. Het initiatief voor de bijeenkomst lag bij Jong Nefarma, de officiële jongerennetwerkclub van de vereniging, bestaande uit vertegenwoordigers van ruim twintig aangesloten bedrijven. “Maar we willen ook een club zijn voor álle jonge mensen die bij onze lidbedrijven werken”, sprak voorzitter Emily Kraaijenbrink. “Daarom hebben we deze middag en avond georganiseerd: om elkaar te inspireren, ideeën uit te wisselen en kennis te maken met elkaar en met de Nefarma”.
Eigen inbreng
In het videoverslag vertellen aanwezigen enthousiast dat de organisatie in dat doel is geslaagd. “Het is leuk om zo’n grote groep jonge collega’s bij elkaar te zien. Iedereen heeft zijn of haar eigen inbreng en niemand schuwt het om het zakelijke met een stukje privé te combineren”, zegt Joep Hufman van Bayer. Daarbij valt er nog het nodige te leren ook, bijvoorbeeld in de vele workshops.
“We hebben geleerd dat je je verhaal persoonlijk moet houden, dan kun je het ook met veel meer passie vertellen”, aldus Frits Roozen van Astellas. “Een eerlijke, persoonlijke boodschap beklijft het beste”, bevestigt Johan de Raad (Amgen). Anne-Marie de Groot van Sanofi heeft vooral gezien hoeveel de collega’s van de verschillende bedrijven nog van elkaar kunnen leren. “Met elkaar komen we tot de beste resultaten.”
Ambassadeurs
Ook Nefarma-voorzitter Hans Sijbesma, die tijdens het plenaire programma een inkijkje mocht geven in het reilen en zeilen van de vereniging, is opgetogen over de middag. “Ik vind het fantastisch om al die jongeren hier bij deze bijeenkomst te hebben. Hun vragen houden ons scherp. Het is goed om te weten welke ideeën bij deze mensen leven en hoe we die in onze programma’s kunnen inbouwen. Hier zitten meer dan honderd ambassadeurs die het verhaal van onze sector op hun eigen manier naar buiten kunnen brengen.”
In het filmpje voegen enkele deelnemers direct de daad bij het woord. “Ons speelveld is interessant en ik vind het mooi om met mijn werk een bijdrage te leveren aan de gezondheidszorg en de maatschappij”, zegt bijvoorbeeld Florentien van der Spek van MSD. En Asmait Tesfay van Astellas vult aan: “Met onze producten en diensten helpen we de artsen écht om patiënten te helpen.”