De moderne apotheek: veranderende werkvormen en digitalisering

By | 15/04/2021
Apotheker

De zorg in Nederland is enorm aan het veranderen. Zaken als kwaliteit, toegankelijkheid, bezetting en betaalbaarheid staan regelmatig onder druk. Tel daar nog eens de toenemende werkdruk bij op, de problematiek rond innovatie, digitalisering en de strenge wet- en regelgeving, en we kunnen spreken van een reële verandering binnen de zorgsector in Nederland. Ook apothekers zien de traditionele werkvormen veranderen.

Meer samenwerking door digitalisering

De komende periode zetten apothekers steeds vaker in op het verbeteren va de onderlinge uitwisseling van medicatiegegevens van patiënten. Het gaat dan vaak om samenwerking tussen de eigen apotheek en huisarts, maar ook tussen de eigen apotheek en dienstapotheek tijdens de ANW-dienst. Het doel is om zowel huisarts als apotheker beter samen te laten werken, om zo de patiënt optimaal van dienst te kunnen zijn. Praktijken en apotheken kiezen steeds vaker voor dezelfde databases en informatiesystemen. We zien dat apothekers en huisartsen die werkzaam zijn binnen dezelfde regio, vaak gezamenlijk overgaan op hetzelfde apothekers- en huisartseninformatiesysteem om samenwerking te vergemakkelijken.

Thuiswerken als apotheker

Daarnaast zien we ook dat, naar aanleiding van de coronamaatregelen, medewerkers van apotheken steeds vaker de mogelijkheid hebben om thuis te werken. Waar dit eerst niet mogelijk was – volgens de Geneesmiddelenwet moeten farmaceutische handelingen immers uitgevoerd worden vanuit een apotheek – is thuiswerken tijdens de lockdown nu toch realiteit geworden. Zo is het op het moment mogelijk voor apothekersassistenten om vanuit thuisquarantaine recepten te verwerken, meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Veiligheid en verantwoordelijkheid

Deze nieuwe werkvormen brengen vanzelfsprekend risico’s met zich mee. Helaas zijn apothekers zich nog niet altijd voldoende bewust van hun verantwoordelijkheid als het gaat om databeveiliging. Zo gebruiken veel apothekers nog steeds een gratis e-mailaccount, bijvoorbeeld hotmail. Ook verouderde fax-oplossingen zijn nog veelvuldig te vinden binnen de Nederlandse apotheken. Deze verouderde oplossingen voldoen vaak, en met goede reden, niet aan de strikte richtlijnen rondom privacy en veiligheid zoals voorgeschreven vanuit de wet. Het is daarom van cruciaal belang dat apothekers een bewuste keuze maken wanneer zij overgaan op een nieuwe werkvorm. Een dergelijke overgang – naar thuiswerken of meer samenwerking – is de uitgelezen kans om verouderde oplossingen voor eens en altijd achter te laten.

De juiste keuze

Maar, de keuze voor de juiste techniek is vaak lastig. Natuurlijk gaat het apothekers niet om de techniek. Zorgprofessionals zitten immers niet te wachten op innoveren puur om het innoveren, maar willen investeren in digitale hulpmiddelen die het werk echt makkelijker maken. Tussenoplossingen bieden hiervoor een tijdelijke uitkomst, maar verzanden op de lange termijn vaak weer in dezelfde problemen: ze zijn minder veilig, vaak niet gebruiksvriendelijk en niet toekomstbestendig. et advies luidt daarom:  investeer niet in tussenoplossingen, maar ga mee met nieuwe innovatieve technieken. De kernwaarden van elke digitalisering zouden moeten zijn: veilig, gebruiksvriendelijk en professioneel. Wanneer u het idee heeft dat een nieuwe techniek aan deze eisen voldoet, zit u vaak goed.

Vcare is een toonaangevende aanbieder van communicatietechnologieën, gericht op het verbeteren van werkprocessen binnen de zorg. Onze multichannel communicatieoplossingen optimaliseren de bereikbaarheid van zorgspecialisten, waardoor de zorgvraag altijd adequaat beantwoord kan worden.

Vcare is absolute marktleider bij de huisartsenposten, waardoor ruim 12 miljoen inwoners van Nederland ‘s avonds en in het weekend probleemloos, via het Vcare-platform, een zorgspecialist kunnen bereiken.

Author: VCare

Vcare is een toonaangevende aanbieder van communicatietechnologieën, gericht op het verbeteren van werkprocessen binnen de zorg. Onze multichannel communicatieoplossingen optimaliseren de bereikbaarheid van zorgspecialisten, waardoor de zorgvraag altijd adequaat beantwoord kan worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.