Zowel apothekers als patiënten zien de voordelen in van digitale communicatie via een mobiele app. Zo blijkt uit een eerste verkenning van het Nivel en de Rijksuniversiteit Groningen. Via die app (zoals MedicijnWijs) kan de apotheker, tussen de bezoekmomenten aan de apotheek door, het geneesmiddelgebruik van de patiënt monitoren. Eerder ontwikkelde het Nivel de TRIAGE-startvragen, waarmee de apotheker problemen met medicatiegebruik aan de balie signaleert. Deze vragen kunnen, na enkele aanpassing, ook goed via de app gesteld worden. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Pharmi.
Aan de apotheekbalie wordt niet altijd gevraagd naar de ervaringen van patiënten met geneesmiddelen. Via de app kunnen die ervaringen regelmatiger uitgevraagd worden, iets dat zowel apothekers als patiënten waardevol vinden, blijkt uit het onderzoek. De in de app gedeelde ervaringen kunnen ook het gesprek in de apotheek bij het volgende bezoek faciliteren. Zo kunnen problemen met geneesmiddelen, zoals ongewenste bijwerkingen, vroeg gesignaleerd worden.
Patiënten en apothekers helpen TRIAGE-vragen geschikt te maken voor digitale applicatie
Het Nivel ontwikkelde eerder de TRIAGE-startvragen: vier uitnodigende vragen die in het baliegesprek gebruikt kunnen worden om problemen in medicatiegebruik te signalen. Tijdens het onderzoek kwamen apothekers en patiënten met suggesties om de vragen beter passend te maken voor digitale communicatie. In de toekomst willen we deze vragen gaan integreren in de MedicijnWijs-app. Uit vervolgonderzoek zal moeten blijken wat de ervaringen en effecten zijn van het gebruik van de aangepaste TRIAGE-vragen in de MedicijnWijs-app.
De vier TRIAGE-startvragen
- Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Hoe is het de afgelopen tijd gegaan met het gebruik van dit medicijn?
- Elk medicijn kan ook bijwerkingen hebben. Hoe is dat bij u? Heeft u last van bijwerkingen van dit medicijn?
- Wat vindt u ervan dat u dit medicijn (langdurig) moet gebruiken?
- Welke vragen heeft u nog?
Over het onderzoek
Voor deze eerste verkenning zijn acht apothekers individueel geïnterviewd in de periode november-december 2020 en zijn er twee digitale groepsgesprekken gehouden met in totaal 12 patiënten, in december 2020 en januari 2021. Alle gesprekken zijn getranscribeerd, gecodeerd en thematisch geanalyseerd. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen en het Nivel, in samenwerking met Pharmi B.V.