
Apotheek.nl is een van de aansprekende voorbeelden voor communicatie met patiënten in coronatijd. Dat blijkt uit een analyse van het RIVM. De resultaten zijn ter inspiratie omgezet in concrete aandachtspunten en adviezen voor zorgaanbieders die de communicatie met patiënten willen verbeteren of uitbreiden.
Communicatie met patiënten in coronatijd
De resultaten van de analyses komen samen in de Special van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ‘Communicatie met patiënten in coronatijd’.
Apotheek.nl
De kracht van Apotheek.nl ligt volgens het RIVM in het feit dat de informatie over corona prominent op de homepagina staat. Daarnaast zijn de verwachtingen helder uiteengezet met verschillende scenario’s en worden barrières weggenomen. Bijvoorbeeld door de tekst ‘Als u verkouden bent mag u niet komen, maar de apotheker zorgt dat u wel uw medicijnen krijgt’.
Effectieve communicatie
In de huidige tijd wordt veel gevraagd van de zorgprofessional en van de patiënt. Naast extra veiligheidsmaatregelen, flexibiliteit en geduld gaat het ook om effectieve communicatie. Om gezondheidsschade te voorkomen, is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag.
Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de NZa bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special.