Let op bij eerste uitgifte declaratie.

door Wilna Wind (Telegraaf)

‘Kortgeleden heb ik tabletjes gehaald bij de apotheek. Ik kreeg er 15 om te proberen. Maar op de kwitantie stond behalve de tabletjes ook een post met uitgiftegesprek. Klopt dat wel? Er viel weinig informatie te geven. Ze zei dat ik er 1 bij de maaltijd moest nemen, maar dat had de dokter ook al verteld.’

Deze melding kwam binnen bij onze zorglijn en daar melden zich de laatste weken regelmatig mensen deze vraag. Mensen die op hun rekening van de apotheek bedragen tegenkomen voor eerste uitgifte en het eerste uitgiftegesprek. Wat is dat eigenlijk? En waarom staat dat ineens op de rekening?

Veilig medicijngebruik

Als u start met een nieuw medicijn, moet er altijd een gesprek plaatsvinden met de apotheker. Ook wanneer het meer dan een jaar geleden is dat u het medicijn voor het laatst heeft gebruikt. Zo’n gesprek staat sinds 1 januari apart vermeld op de rekening. Het 1 uitgiftegesprek, heet het (of, nog ingewikkelder, ‘het 1 terhandstellingsgesprek’). Het helpt u op een veilige en juiste manier met medicijnen om te gaan. Dat is helemaal belangrijk als u meerdere medicijnen gebruikt. Zo’n gesprek kost meestal ongeveer zes euro.

Kosten

Dan hebben we naast het eerste uitgiftegesprek ook de eerste uitgifte. Dat staat namelijk ook op uw rekening bij een nieuw medicijn en kost ook ongeveer zes euro. Dat zijn checks en standaardhandelingen van de apotheek voor het bewaken van de medicatie. Bijvoorbeeld controle van het recept, checken of medicijnen in combinatie te gebruiken zijn, allergieën en het medicijndossier bijwerken.

Gesprek vindt niet altijd plaats

Terug naar dat gesprek als u een nieuw medicijn krijgt. Het is dus de bedoeling dat de apotheker dan een aantal belangrijke zaken met u bespreekt, zodat hij u goed kan begeleiden en ongelukken kan voorkomen. Helaas vindt dat gesprek niet altijd plaats. Vroeger betaalde u er automatisch voor, het zat bij de prijs inbegrepen. Nu ziet u het apart op uw rekening staan, maar dan moet er natuurlijk wel een gesprek zijn geweest. We vinden het belangrijk dat apothekers dit gesprek met u aangaan en het natuurlijk ook alleen in rekening brengen als het heeft plaatsgevonden.

Wat gaat goed en wat kan beter?

We zijn heel benieuwd naar hoe u dit eerste-uitgiftegesprek ervaart. Vond het wel plaats en zo jaar waar? Of zag u op de rekening wel een bedrag voor dit gesprek staan, maar hebt u het niet gehad?

Meld ons uw ervaring. Dan kunnen wij – samen met apothekers – kijken wat goed gaat en wat er beter kan. Meer informatie over wat er moet worden besproken bij een 1 uitgiftegesprek vindt u binnenkort op onze website.

18 thoughts on “Let op bij eerste uitgifte declaratie.

  1. Frans Utt

    Ik erger mij enorm hieraan. Ik kies voor een apotheek en breng daar een recept dat mijn arts heeft samengesteld voor mij. ik betaal vervolgens het medicijn waarop de apotheek winst maakt. Waarom moet ik dan extra betalen voor een service die gewoon bij het leveren hoort.

    Als ik naar de bloemenwinkel ga zeggen ze ook dat ik de bloemen schuin moet afsnijden. Stel dat je daar ook 7,50 extra moet betalen.

    Ik denk dat wij allemaal langzaam eens duidelijk moeten maken dat dit niet acceptabel. is.

    Ik denk dat ik mijn apotheek maar eens kwantum korting ga vragen omdat ik vaste klant ben.

  2. Maya

    Geen gesprek gehad, 4x 6,00, waarvan 1x voor een herhaalmedicijn??????????????????

    Mijn klomp breekt; wanneer komen we eindelijk met z’n allen in opstand tegen de leegtrekkerij die tegenwoordig in dit land regeert?

  3. Henny

    Huisatrs schrijft andere dosering voor van bestaand medicijn , controleert zelf of dit kan tov andere medicijnen Apotheker brengt €6,25 in rekening zonder uitleg te geven, is ook niet nodig want dit medicijn gebruikt ik al lang.

    Apotheker wil dit niet terug draaien ,want wordt toch al uitgeknepen door de zorg verzekeraars zo was zijn reactie En ook hier weer is de consument het haasje
    Inderdaad laten we de moed hebben om eens in opstand te komen tegen deze graaiers

  4. Harry Bovendam

    Beste Frans, de apotheek maakt veelal géén winst op de medicijnen. Deze prijzen worden door de overheid vastgesteld en dekken niet de kosten. De apotheek moet dus wel zijn marge behalen via de extra onderdelen. Let op, dit is nog niet eens winst.
    Beste Maya, ik denk niet dat u een klomp heeft. Komt u maar in opstand tegen de zielige zorgverzekeraars, die maken het meeste winst van allen.
    Beste Henny, het gaat hier om een gemiddeld bedrag. Dat heeft de apotheker niet zelf verzonnen, maar dit heeft de overheid in samenwerking met de zorgverzekeraars verzonnen. De graaiers werken bij de zorgverzekeraars.

  5. Jocé

    Ook geen gesprek gehad, de medicijnen stonden al klaar in een tasje.
    Dat kost mij dan 2x 6.36
    Zorgverzekeraar gebeld, stuurt mij naar de apotheek. Ik naar de apotheek waar ze duidelijk geen zin in een gesprek met mij hierover hadden, net zomin als in een eerst uitgiftegesprek dus, moet u bij de zorgverzekeraar zijn enzo voorts, ik heb het bedrag van de rekening af getrokken en de rest gewoon keurig betaald, dit gaat vast vervolgd worden, ik ben benieuwd!

  6. Annemarie

    Ik haal ooggel bij de apotheek. Ze zegt je moet het in je oog doen! Kassa € 6,23. Waarvoor dient die bijsluiter dan eigenlijk. Wat een onzin zeg. Idd Frans Utts met het voorbeeld van de bloemenwinkel.

  7. Frans

    Ik heb nauwelijks een eerste uitgeef gesprekje gehad en de inhoud daarvan had de huisarts al verteld. Wat een geldklopperij.

  8. Henny

    Mijn man gebruikt al zeker 10 jaar een huidemulsie.
    De laatste keer heb ik het herhalingsrecept opgehaald bij de apotheek en kreeg er een briefje bij van “eerste uitgifte”
    Ik zei tegen de apothekersassistente dat mijn man het al zeker 10 jaar gebruikte.
    Toen heeft ze het nagekeken en was het de laatste keer maart 2013 verstrekt.
    Moet ik het dan maar weggooien als het nog lang niet op is? De houdbaarheidsdatum is zeker 2 jaar. Ik ben echt niet van plan om deze eerste uitgifte kosten van € 6,60 te betalen. Ik word hier bloedlink van.

  9. Brahm

    Natuurlijk moet er bij declaratie van het eerste-uitgifte gesprek ook daadwerkelijk een gesprek hebben plaatsgevonden.
    Echter de declaratie en het tarief zijn verzonnen door de zorgverzekeraars. Het tarief is altijd 12 euro geweest voor eerste uitgifte en is door de verzekeraars gesplitst in 2×6 euro.
    Het wettelijk kader is; >12 maanden hetzelfde geneesmiddel niet gehad –> eerste uitgifte gesprek.
    Als dit in de praktijk tot ontevredenheid leidt; taak van minister en zorgverzekeraars een nieuw tariefstructuur te bedenken.
    Apotheken hebben deze maatregel niet zelf bedacht.

  10. ZWD2011

    Het lijkt op een verkapte manier van de verzekeraars om dalende inkomsten van aanvullende verzekeringen te compenseren. Ze hebben gewoon een bestaande post uit een vergoeding gehaald (2013) en laten dat nu ten laste van eigen risico’s komen (2014). De verzekeraars bepalen de werking van de “markt”, en hebben de wetgever zelfs zover gekregen dat dit wettelijk is vastgelegd. Als consument of patiënt heb je geen keuze. Was die keuze er wel, zou de markt er heel anders uitzien. De verzekeraars hebben nu miljarden in kas, zogenaamd voor onvoorziene uitgaven. Volgens mij zijn zorgkosten redelijk voorspelbaar. Niet zo ethisch allemaal. Maar ja, dat wisten we eigenlijk allemaal al.

  11. Jaap

    Ongeveer 2 jaar geleden kocht ik zalf bij de Apotheek en betaalde 7 Euro ongeveer.
    Nu is de apotheek Mediq geworden en betaal ik voor hetzelfde 22 Euro en 6,25 Euro. Dit soort verhogingen is gewoon niet normaal en ruikt naar diefstal van de patiënt.

  12. Matthijs

    Vandaag een rekening gehad van zorgverzekeraar voor het betalen van het eerste uitgiftegesprek a EUR 12,72. Geldklopperij van de apotheek. Ik heb inderdaad te horen gekregen dat de ooggel in mijn ogen moet en de zalf tegen huidirritatie op de plek waar de huidirritatie zich bevindt.

    Sorry, hoor. iK begrijp dat die mevrouw niet kan ruiken dat ik kan lezen. Daarnaast heeft de huisarts ook al verteld wat de bedoeling was. Dit zijn onzinkosten. Zoals inderdaad de bloemist die EUR 7,50 gaat vragen voor het advies: Pokon erbij en schijn afsnijden.

  13. Tonnie en Frans

    Wij vinden dit klinklare graaiers mentaliteit net als het kabinet altijd al doet. Ik overweeg uitgeprocedeerde asiel/gelukzoeker te worden dan krijg je alles GRATIS. telefoon, bed bad brood.

  14. marco

    Marco uit weert.
    ook ik erg me eraan dat als ik een medicijn haal wat toch al vaak duur is,en waar je nog voor bij moet betalen ook,dat je dan ook nog eens moet betalen voor de uitleg op het medicijn de eerste keer (dit hoort er toch bij).
    ik vind op zijn minst dat er gevraagd moet worden of wij die uitleg willen i.p.v. zomaar geven zonder te vragen.
    waarom zit er dan een bijsluiter bij een medicijn ??? daar staat toch alles precies op en daar is naar mijn mening ook iedereen zelf verantwoordelijk voor dit te lezen..en doet men dit niet dan is het risico voor de patiënt zou ik zo zeggen..we slaan nu wel heel erg door in deze maatschappij door overal maar geld voor te vragen..
    gaan jullie in de toekomst zeker ook nog een bijdrage vragen voor de tijd dat ik bij de apotheek binnen ben,en nog een bijdrage in de schoonmaakkosten omdat ik bij jullie over de vloer heb gelopen,die daardoor vies wordt.
    ik ga toch ook niet 5 euro aan jullie vragen omdat ik als ik bij jullie binnenkom goedemorgen tegen jullie zeg.
    ik vind dit gewoon een pure vorm van stelen…m.v.g. Marco uit weert

  15. Daniel

    Doosje ibuprofen: €1
    2 doosjes antibiotica: €4
    (niet plaatsgevonden) begeleidingsgesprekken: 4x €6,25 = €25

    Oftewel 400% toeslag voor een dienst die totaal niet nodig was en dan ook niet is geleverd.

    Zorgverzekeraars zijn zelf ziek!

  16. Kees

    Gelukkig zijn wij regelmatig in Spanje. Kopen daar gewoon bij de dorpsapotheek alles wat wij nodig hebben. 70% van de geneesmiddelen welke hier op recept zijn kan men daar gewoon kopen. En de prijzen ?? Een stuk lager of even duur maar daar staat tegenover dat er geen afleveringskosten worden berekend. De apotheker kan er daar (met zijn personeel)prima van leven.
    Men gaat er ook van uit dat de klant weet wat hij koopt en waarom, waarbij men die klant niet als een volslagen analfabeet bekijkt.
    Voor ons zijn het hier arrogante zakkenvullers. Wij zijn nu per jaar ongeveer € 80,- kwijt voor 2 personen. Teruggerekend op de medicijnwijzer kom ik hier op ongeveer € 250,-. En de Spanjaard ? Die betaalt € 1,- per voorgeschreven product, of betaald de consumentenprijs zonder voorschrift.

    En wat wij slikken in geval van nood ?? Gewoon een appje naar onze huisarts, dan weet zij het ook.

  17. Peter Turk

    Pas geleden weer een eigen risico moeten betalen.
    Dermovate zalf voor mijn vrouw 3,60
    terhandstelling en 1 gesprek 12,79 en dat terwijl we het een 6 maanden daarvoor ook al hadden gehaald.
    Koelzalf per 23-3 gehaald 10,34 voor magistrale bereiding
    Per 6-7 weer gehaald, 16,53 voor die bereiding
    Voor mezelf amoxicille ivm een implantaat 12,97 voor nieuw geneesmiddel, Dit is alleen maar voor het spoelen en dat staat op het flesje en ook op het schrijven van de implantoloog.
    14 maanden daarvoor ook al gehad.
    De zorgverzekeraar betaald ieder kwartaal een 90 euro ivm de diabetischverpleegkundige. Ik ben al een jaar niet geweest, maar elke kwartaal wordt er gewoon betaald.
    En maar klagen dat de zorgkosten de pan uitreizen

  18. Anne

    Als apothekers assistente werk ik 40 jaren in de apotheek.
    De vergoeding voor de medicatie is.
    Het geneesmiddel. Vb. 30 omeprazol 20mg ( maagbeschermend) €. 0,40
    De normale receptkosten die al 40 jaar wordt berekend. €. 6,35
    Krijg je dit middel voor de eerste keer dan bijsluiter+ uitleg. € 7,65
    Voor de eerste keer zijn de kosten dus € 14,40,
    Kom je binnen een jaar voor de tweede keer dan kosten 30 capsules € 6,75

    Inkoopprijs van een roos is 0,35 op de veiling. In de winkel betaal je voor een bos van 10 stuks € 15,50.
    Alleen zet de bloemist niet op de rekening dat hij €12,00 berekend voor de kosten van zijn zaak en zijn salaris.

    Ze willen bij de verzekering transparantie , maar het is één troebele put.

    Wat denkt u van alle assistentes die iedere dag dit soort gezeur en geklaag moeten aanhoren.
    Ik mag nog een paar jaar werken en hoop dit toch met plezier te blijven doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *