Aanpak wachttijden en vindbaarheid informatie blijven aandachtspunt

Alle inwoners van Nederland zijn verplicht verzekerd voor ziektekosten. Zorgverzekeraars zorgen ervoor dat hun verzekerden op tijd goede zorg krijgen tegen een betaalbare prijs. Zij hebben dan ook een spilfunctie in de Nederlandse gezondheidszorg. De Nederlandse Zorgautoriteit beoordeelt jaarlijks hoe zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijk rol uitvoeren en publiceert hierover in het Samenvattend rapport Zorgverzekeringswet 2017/2018 (Zvw).

Wij concluderen dat zorgverzekeraars hun werk in 2017 en de eerste helft van 2018 over het algemeen goed hebben gedaan. Wel blijven de aanpak van de wachttijden en de vindbaarheid van informatie belangrijke punten van aandacht. Voor de aanpak van de wachttijden zijn zorgverzekeraars ook afhankelijk van bijvoorbeeld zorgaanbieders en consumentenorganisaties. De uitkomsten van het eerder gepubliceerde nieuwsbericht over ons onderzoek naar de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg vallen buiten de reikwijdte van dit rapport en zullen volgend jaar worden meegenomen.

Informatieverstrekking

We zien dat zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijke rol goed uitvoeren. Dat baseren we onder meer op het feit dat de informatieverstrekking door zorgverzekeraars aan burgers klopt. De informatie die zorgverzekeraars aan de telefoon en op hun websites verstrekken is juist en volledig. Na een periode van drie jaar intensief en gedifferentieerd toezicht zijn wij tevreden met dit resultaat. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject voor de juistheid en aanwezigheid van informatie dat met zorgverzekeraars in 2015 is ingezet.

De vindbaarheid van informatie over zorgverzekeringen voor de burger laat nog wel te wensen over. De juiste informatie is er inmiddels, maar deze zou in veel gevallen beter vindbaar kunnen zijn. We spreken zorgverzekeraars hierop aan en bekijken op welke manier we de vindbaarheid van informatie kunnen verbeteren.

Verzekeringsplicht

Daarnaast zien wij dat zorgverzekeraars ook dit jaar iedereen accepteren die verzekeringsplichtig is. Het verbod op premiedifferentiatie wordt nageleefd, behalve in één geval waarin we hebben opgetreden. Ook hebben zorgverzekeraars hun financiële verantwoording voor de verevening al jaren goed op orde en voeren ze de wanbetalersregeling goed uit. Zorgverzekeraars publiceren tenslotte over het algemeen hun inkoopbeleid voor 1 april, zoals wij voorschrijven in onze Regeling transparantie zorginkoopproces Zvw.

Wachttijden

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Zij moeten ervoor zorgen dat hun verzekerden op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. Maar zorgverzekeraars kunnen dit niet alleen. Zorgaanbieders en consumentenorganisaties moeten ook een bijdrage leveren aan het oplossen van de wachttijdenproblematiek. Ze zullen nog beter moeten samenwerken, want ondanks alle inspanningen zien we nog niet overal het gewenste effect. In de geestelijke gezondheidszorg zijn de wachttijden niet gedaald. Ook in de ambulancezorg en medisch-specialistische zorg is er nog ruimte voor verbetering. Van zorgverzekeraars verwachten we dat ze in de zorginkoop aandacht besteden aan de wachttijden. We hebben controles uitgevoerd bij zorgverzekeraars. De uitkomsten daarvan zijn we nu aan het analyseren.

Nederlandse Zorgautoriteit
Author: Nederlandse Zorgautoriteit

Wat kost een behandeling bij de tandarts of een bezoek aan de huisarts? En wie controleert of zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan de wet houden? In Nederland is er een organisatie die tarieven in de zorg vaststelt en toezicht houdt op zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dat is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *