Informatie over zorgpolissen is goed, maar moeilijk vindbaar

Tijdens de overstapperiode checkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. We controleren de informatie van de zorgverzekeraars die zij geven aan de telefoon, op hun websites en via social media. Onze conclusies? De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar. Ook het grote aanbod aan collectieve zorgverzekeringen blijft een lastig punt: de zorgpolissen zijn daardoor moeilijk te vergelijken.

Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over de vergoedingen voor tandartskosten of het bijbetalen voor medicijnen. In een vandaag verstuurde brief informeert de NZa de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onze acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken.

Juiste informatie

We hebben voor het derde jaar mysterytelefoontjes gepleegd naar de klantenservices van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit ons onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als we zorgverzekeraars hierop wijzen, passen zorgverzekeraars onjuiste informatie snel aan.

Vindbaarheid informatie

De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat te wensen over. Uit ons onderzoek blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. We zullen hier daarom met zorgverzekeraars over in gesprek gaan en kijken op welke manier de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.

Vergelijkbaarheid informatie

Met het oog op de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen hebben we dit jaar opnieuw gecontroleerd of zorgverzekeraars een overzicht plaatsen van gelijke of nagenoeg gelijke polissen die zij aanbieden. Enkele verzekeraars hebben hun overzichten hierna alsnog moeten plaatsen.

Daarnaast hebben we nieuwe transparantieregels voor zorgverzekeraars over collectiviteiten. Wij hebben bekeken wat het effect hiervan is. Het lijkt erop dat deze regels er niet voor zorgen dat verzekerden makkelijker zorgverzekeringen die via een collectiviteit worden aangeboden kunnen vergelijken met polissen die niet via een collectiviteit worden aangeboden. Transparantieregels lijken daarom niet de oplossing om meer helderheid te verschaffen in het grote aanbod van collectiviteiten. We verkennen daarom de komende tijd andere opties om verzekerden meer duidelijkheid te geven.

Nederlandse Zorgautoriteit
Author: Nederlandse Zorgautoriteit

Wat kost een behandeling bij de tandarts of een bezoek aan de huisarts? En wie controleert of zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan de wet houden? In Nederland is er een organisatie die tarieven in de zorg vaststelt en toezicht houdt op zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dat is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *